Creació mundial del conjunt Nomos a l’Institut francès-Barcelona

El conjunt Nomos, format per 14 violoncel•listes i que deu el seu nom a l’obra de Xenakis, Nomos alpha, va tocar el dimarts 13 de març a l’Institut francès – Barcelona, en el marc de la celebració de la francofonia.

 

Creat l’any 2005 amb l’impuls de Christophe Roy, el conjunt Nomos està dirigit per Michel Pozmanter. Des del seu origen, Nomos es dedica al repertori contemporani i suscita l’escriptura de peces noves. La sonoritat i el conjunt el fa un dels més espectaculars vectors de la creació musical actual. 

Els músics van interpretar un programa eclèctic de música contemporània. Van obrir el concert amb la peça Bachianas Brasileiras nº1, composta per Heitor Villa-Lobos en una orquestra de violoncels i seguida de Motetten, de Mauricio Kagel, reescrita pel mateix compositor amb 12 dels seus violoncels francesos.

Al final de la primera part, el conjunt Nomos va tocar, la creació mundial, el Prélude d’una simfonia amb quatre moviments de Fèlix Pastor. El compositor espanyol nascut l’any 1974, present a la sala, va apreciar, manifestament, la interpretació de la seva partició pels violoncel•listes francesos!

Després d’un ràpid entreacte, els músics van interpretar dues peces contemporànies: Quattro Punti, d’Alessandro Solbiati; i Windungen, de Iannis Xenakis. El públic ha rebut aquesta última obra envoltat pels violoncels i el director d’orquestra davant.  La música de Xenakis circulava literalment per la sala i feia que alguns entusiastes diguessin que « les notes, com a gotes d’aigua, semblava que regalimessin per tota la sala » i que  « la música contemporània, s’ha de tocar de veritat ».  Va ser una experiència extraordinària amb la que tot el públic va passar una estona molt agradable. Entre totes les persones presents, hi havia molts músics assabentats, i entre ells, el pianista, compositor i director d’orquestra català, Josep-Maria Balanyà.

Després dels recitals del jove guitarrista Armen Doneyan, estudiant del Conservatori nacional de París, i dels saxofonistes del Conservatori de Tolosa aliats als seus companys del Conservatori municipal de Barcelona, aquest concert del conjunt Nomos va escriure una bonica pàgina musical en els anuals de l’Institut francès – Barcelona. 

Compartir: