BORIS CYRULNIK A L’INSTITUT FRANCÈS

dimecres 17 de febrer a les 19.30h a la Mediateca de l’Institut francès-Barcelona

dijous 18 de febrer a les 18.30h a l’Auditori de l’Institut francès-Barcelona

 Per a un individu, tenir resiliència, vol dir ser capaç de superar esdeveniments traumàtics i de seguir endavant després d’una tragèdia. El terme ha estat popularitzat en psicologia per Boris Cyrulnik, cèlebre psiquiatra i psicoanalista francès, que, per haver estat un nen jueu durant l’ocupació nazi a França, parla d’experiència.

La resiliència és l’art de transmutar el dolor per a donar-li un sentit que ens ajudi a no deprimir-nos i a refer-nos. Més poèticament, la resiliència és el fet de ser feliç malgrat tot el que s’hagi viscut, diria Boris Cyrulnik.

Le terme de resiliència s’aplica en principi als individus. Però una societat, un col·lectiu poden tenir resiliència? Un país que ha estat sotmès a la violència de la guerra o que ha sofert atemptats com les matances terroristes del 13 de novembre de 2015 a París pot superar aquesta tragèdia? La resiliència col·lectiva existeix? I com es podrà saber que una comunitat, una societat, un país tenen resiliència?

La resposta a aquestes preguntes no és senzilla, però si « tenir resiliència » vol dir  donar sentit al dolor, aplicar-la a una societat podria obrir noves perspectives. Boris Cyrulnik creu que no és possible superar una situació traumàtica a menys que l’ànima i el cor puguin comprendre-la, sinó, quedarem enferrissats en el dolor. I la resiliència, diu també, és un camí pel qual no podem passar en solitari, una altra raó per la qual creure en el dol compartit, en una comunitat, per entendre millor el que ha passat.

 

La presència de Boris Cyrulnik a l’Institut francès-Barcelona durant aquest mes de febrer serà la ocasió de preguntar, d’imaginar possibilitats malgrat el que ens pot caure a sobre.

El dimecres 17 de febrer, Boris Cyrulnik presentarà el seu últim llibre, Les âmes blessées. En aquest nou llibre, el neuròleg explica les seves primeres experiències en psiquiatria quan aquesta s’instaura com a nova disciplina, desenvolupant llavors les seves principals tesis sobre la resiliència. Concentrant-se en la seva pròpia experiència i les seves reflexions personals, viatja al seu passat i al de la medecina mental.

 

El dijous 18 de febrer, Boris Cyrulnik participarà als Debats d’Educació, fòrum organitzat per la Fundació Jaume Bofill i La universitat Oberta de Catalunya, en col·laboració amb el MACBA. En aquesta ocasió, Cyrulnik contestarà a les problemàtiques que marquen el quotidià dels professors i dels professionals de l’educació: com fer de la resiliència una eina clau per millorar l’aprenentatge en els entorns desafavorits? Les tutories poden afavorir la resiliència i constituir un recurs estratègic contra l’abandonament escolar? Com promoure una atmosfera càlida i acollidora que ajudi a la seguretat afectiva a les escoles? Com donar suport a les relacions socials dels alumnes i contribuir a la millora de la resiliència en els centres escolars?

Josep Ma Mominó, professor dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de l’Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill animaran aquesta conferència.

 

Compartir: