Tota Fotografia és un Enigma · Col·leció Michel Frizot

Fins el 21 de maig

Fundació Foto Colectania - Julián Romea, 6  


A partir del 4 de març i fins el 21 de maig, la Fundació Foto Colectania mostra més d’un centenar de fotografies que l’historiador francès de fotografia Michel Frizot, ha reunit al llarg de les darreres dècades.  Són imatges d’autors anònims, de desconeguts, de fotògrafs de premsa o d’entusiastes de totes les èpoques de la fotografia que varen captar la seva atenció, no sols pel seu atractiu interès visual o documental, sinó també per la seva naturalesa no resolta. “Amb aquesta selecció”, explica Frizot, “vaig arribar a la conclusió que tota la fotografia és un enigma. I aquest no s’origina per un efecte, un estil o per un talent concret; ans al contrari, és un element essencial del propi acte fotogràfic. L’enigma neix doncs de la distancia que existeix entre la percepció de l’ull humà i de la captura fotosensible de la càmera. El resultat és un desbordament dels nostres sentits”. Aquesta exposició explora que és un enigma per a la mirada en l’àmbit de la fotografia.

Les imatges fotogràfiques solen considerar-se intel·ligibles. No obstant això, moltes d’elles poden provocar una espurna d’admiració o d’una certa perplexitat, la sensació d’enfrontar-nos a un interrogant, més que a res evident. L’exposició que es presenta a Foto Colectania qüestiona com mirem, a la vegada que ens convida a que mirem de nou. És una proposta concebuda per Michel Frizot, un dels grans teòrics de la fotografia, que du a l’espectador a reviure una situació utilitzant únicament les claus que ofereix la pròpia imatge.

L’exposició “Tota fotografia és un enigma” està comissariada per Michel Frizot,  amb la col·laboració i la complicitat de Cédric de Veigy, i coproduïda per la Maison Européenne de la Photographie (París), el Musée Nicéphore Niépce (Chalon-sur-Saône) i la col·laboració del Fotomuseum Winterthur (Suïssa).

 

Michel Frizot (Bourbon Lancy, 1945)

 

 

 

Historiador i tècnic de la fotografia, disciplina on Frizot  ha desenvolupat un paper capdavanter a França pel seu esforç de síntesi. Les seves obres publicades, llibres, catàlegs i nombrosos articles científics es basen en l’anàlisi de la característica fonamental del procés fotogràfic, en comparació amb d’altres maneres d’imatges de producció. Actualment és director d’investigacions en el Centre National de la Recherche Scientifique i en el Centre de Recherche sur les Arts et le Langage (CRAL), on també exerceix de professor, com a la reconeguda Ècole du Louvre.

Al llarg de la seva extensa obra assagística destaquenHistoire de Voir (Centre National de la Photographie, 1989),Etienne-Jules Marey, Chronophotographe (Nathan-Delpire, 2001), Henri-Cartier-Bresson, Scrapbook, photographies(1932-1946), Ensayos sobre la imagen fotográfica (Steidl, 2006), Photo Trouvée, (Phaidon, 2006) i Le magazine photographique, 1928-1940 (La Martiniere, 2009). A més, va dirigir la transcendental  Nouvelle Histoire de la Photographie(Bordas, 1994; Larousse, 2001).

 

 

Fins el 21 de maig

Fundació Foto Colectania - Julián Romea, 6  

 

Compartir: